Maratoonarin kuntotesti

Jännitin maratonohjelman välietappia, maratoonarin kuntotestiä yhtä paljon tai kenties jopa enemmän, kuin alkutestausta. Olen juossut näiden testien välillä 518,47 kilometriä ja kuluttanut aikaa lenkkipolulla 52 tunnin, 35 minuutin ja 13 sekuntin verran. Tässä vaiheessa täytynee jo kiittää kotiväkeä pitkäpinnaisuudesta ja ymmärryksestä.

Alkutestin tapaan juoksin 6 x 2000 metriä. Vauhtia lisättiin kahden kilometrin välein ja pätkien välissä sain hengähtää 40 sekuntia. Samalla syke kirjattiin ylös ja sormestani otettiin verta laktaattitestiin.

Juoksu sujui keveästi ja vasta viimeisen kahden kilsan aikana tunsin olevani epämukavuusalueella. Testi ei kuitenkaan vienyt musta mehuja, vaan olisin voinut vielä jatkaa.

Testin pohjalta mulle määritellään 11.9. juostavan Tallinnan maratonin tavoiteaika. Alkutestin perusteella arvioitiin, että 3:57 ja risat olisi realistinen. Nyt ennuste tullee olemaan hieman toinen. No, oli arvio mikä tahansa, suurin urakkahan on vielä edessä, eli sen 42,2 kilometrin juokseminen tavoitevauhtia. Reitillä on mäkiä, tuulta ja muita juoksijoita, toisin kuin 200 metrin radalla. Mua alkaa nyt jo hirvittää.


Alkutilanne ja eilisen kuntotestin lukemat. Näitä silmäillessä huomaa, että kehitystä on tapahtunut. Onneksi mun ei kuitenkaan tarvitse osata itse analysoida näitä, vaan sen tekevät puolestani valmentajani Pasi ja OnTrail.net-sivuston Jari.









12 kommenttia

  1. Vau! Mitä kehitystä! Kymmenessä viikossa noin hyvä kehitys! Minäkin haluaisin löytää itselleni sopivan kehittävän ohjelman. Ole tyytyväinen itseesi, olet tehnyt mahtavaa työtä! :) Tsemppiä koitokseen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Marika :) Mä olen tosi iloinen, että just tällainen sykepohjainen ohjelma osui tielleni ja pääsin koekaniksi. Veikkaanpa, että tulen jatkossakin keskittymään sykkeisiin tietyn kilometrivauhdin asemesta. Tämä sopii mulle tosi hyvin!

      Ilman valmentajaa olisin kyllä jättänyt varmaan puolet treeneistä väliin. Osa ajankäytöllisistä syistä, osa ihan laiskuutta. Onneksi tuloksia on tullut, niin tietää tehneensä oikeita asioita.

      Toivotaan että sullekin osuu sopiva ohjelma. Kannattaa varmasti myös kysäistä Pasilta (linkki kuvatekstissä). Häneltä kun löytyy osaamista kaikentasoisisten ja eri elämäntilanteessa olevien juoksijoiden valmennukseen.

      Poista
  2. Tämähän kuulosti todella mielenkiintoiselta. Pitää perehtyä paremmalla ajalla. Tsemppiä sulle Tallinnan maralle. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Susanna tsemppauksista :) Kunhan vielä jaksan pari viikkoa pysyä nahoissani...

      Poista
  3. Huima kehitys, hienoa! Ihan mahtavaa, kun pääsit tuohon mukaan ja sait noin toimivan ohjelman.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulle tämä on tosiaan toiminut. Maratonhöntsäily on nastaa, mutta kyllä nämä tulokset ruokkivat kilpailuvietiäni sopivalla tavalla.

      Poista
  4. Oho, onpa hienoa kehitystä!! Mutta hyvä on ollut ohjelmakin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllähän mä tiesin, että kehitystä tulee, mutta kehityksen vauhti sai mut (ja varmaan kaikki muutkin) yllättymään. Nyt pitää laittaa jäitä hattuun, ettei tuule tuudittautua tuloksiin. Tämähän oli vasta välitesti.

      Poista
  5. On kyllä huikeaa kehitystä! Tuo varmasti lisämotivaatiota harjoitteluun. Tsemppiä tulevaan koitokseen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Janna tsemppauksista! Kehityskaari on tosiaan lisännyt motivaatiota. Näiden maratonia edeltävien keveiden viikkojen aikana tekisi mieli koko ajan mennä juoksemaan. Mutta kun ei saa.

      Poista
  6. Vau, todella mahtavaa kehitystä! Mielenkiinnolla jään odottamaan Tallinnan tulosta, huikea juoksu varmasti tulossa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti siitä tulee huikea ;) Ainakin jännittää ennakkoon enemmän kuin ikinä.

      Poista